.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
احتمال بروز تنش آبی در مازندران
اگرچه ۸۴ درصد سد‌های مازندران پرشده است اما با توجه به وضعیت نامناسب آبگیری در بزرگترین سد استان احتمال تنش آبی در مناطق مرکزی وجود دارد.

به گزارش شمال نیوز، طوسی مدیر تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: ۸۴ درصد از مخازن سد‌ها استان اکنون آبگیری شده است و برخی سد‌ها همچون البرز، میجران و شیاده در آستانه سرریز شدن هستند.

به گفته طوسی با توجه به وضعیت نامناسب ذخیره آب در سد شهید رجایی ساری به عنوان بزرگترین سد استان، احتمالا در تامین آب کشاورزی اراضی پایین دست با کمبود آب مواجه خواهیم شد.

سد شهید رجایی که از آن با عنوان سد سلیمان تنگه نیز یاد می‌شود با ظرفیت آبگیری ۱۶۰ میلیون مترمکعب در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی ساری قرار دارد و بر اساس آمار شرکت آب منطقه‌ای مازندران تاکنون ۶۹ درصد آب در این سد ذخیره شده است.

این سد علاوه بر تامین آب مورد نیاز ۵۲ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی، حدود ۱۵درصد آب آشامیدنی مرکز مازندران را نیز تامین می‌کند.

به گفته مدیر تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای مازندران برای تامین آب آشامیدنی استان در تابستان مشکلی وجود نخواهد داشت اما کشاورزان حوزه پایین دست سد شهید رجایی خ برای فرار از تنش کم آبی امسال از ارقام محلی، کم آب بر و زود بازده استفاده کنند.

۲ سد بزرگ شهید رجایی در ساری و سد البرز در سوادکوه با ظرفیت اسمی ۳۰۴ میلیون متر مکعب در مجموع حدود ۸۷ درصد مجموع ظرفیت ذخیره سازی آب استان را بر عهده دارند و ۱۳ درصد بقیه هم مربوط به ۶ سد کوچک میجران رامسر، شیاده بابل، الیمالات نور، برنجستانک قائمشهر، سنبل رود شیرگاه و و سد صلاح الدین کلای نوشهر است.

۸۰۰ قطعه آب بندان با ظرفیت حدود ۴۰۵ میلیون متر مکعب در استان وجود دارد که به گفته طوسی ۹۳ درصد از آببندان‌ها اکنون آبگیری شده اند.

مازندران ۴۶۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۲۰ درصد از آب مورد نیاز در بخش کشاورزی استان با آبگیری کامل سد‌ها و آب بندان‌ها و بقیه از آب‌های سطحی و زیر زمینی تامین می‌شود.

 

 

 

 

 


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.29 seconds.